W dzisiejszych czasach każdy może być sprzedawcą i właścicielem sklepu internetowego. Nie jest to już tak skomplikowane, jak było zaledwie kilka lat temu; wystarczy pomysł i dobry biznesplan, dzięki któremu sprzedamy nawet własnoręcznie robione doniczki czy inne produkty handmade. Warto jednak wcześniej przemyśleć, kto będzie dostarczał paczki naszym klientom. Nie jest to kwestia tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Współcześni kupujący online są bardzo wymagający i nie wybaczają nieterminowych dostaw czy uszkodzonych paczek. Jeśli nie będą zadowoleni z dostawy, jest więcej niż pewne, że drugi raz nie skorzystają z usług sklepu, który ma kłopoty z dostarczeniem zamówienia.
A więc, jaka korporacja kurierska spełni nasze oczekiwania? I jak ją mądrze wybrać?
Zanim wybierzemy firmę kurierską
Bez wiedzy, co chcemy wysyłać i w jaki sposób, nie możemy zaczynać rozmów z firmami kurierskimi i negocjować stawek. A przecież cena jest jednym z podstawowych kryteriów, na podstawie których wybieramy przewoźnika (ale nie jedyną!). Warto się więc dobrze przygotować i umieć odpowiedzieć na pytania: ile paczek będę wysyłał miesięcznie, czy będą to paczki standardowe (trzeba się liczyć z tym, że paczki o nietypowych kształtach będą droższe) i jakie będą mieć gabaryty (wymiary i wagę). Trzeba się również zastanowić, o jakiej porze kurier powinien przyjechać po przesyłki. Warto tak negocjować, aby bezstresowo móc przygotować wszystkie paczki zanim nadejdzie pora odbioru. Brief dla firm kurierskich powinien też zawierać informację, jaki obszar będzie obsługiwać kurier (Polska czy zagranica). Ze spraw technicznych - należy sprawdzić, czy dana korporacja kurierska udostępnia oprogramowanie, które bez problemu zintegruje się z Twoim e-commercem.
Firmy kurierskie Polska - sprawdź ich skuteczność
Cena to nie jedyne kryterium, na podstawie którego należy wybierać firmy kurierskie w Polsce. Zorientuj się, po jakim czasie paczka trafia do odbiorcy. Powinny to być do 1-2 dni robocze. Sprawdź również, czy firma może dostarczać przesyłki do określonej pory dnia (np. do 12.00, do 17.00) i czy klient może bez problemu przekierować paczkę lub zmienić dzień dostawy. Elastyczność kuriera to klucz do sukcesu, zwłaszcza, że większość kupujących jest w domu dopiero wieczorem. Pamiętaj, że klient lubi być poinformowany o statusie paczki - zorientuj się, czy firma wysyła maile i SMS-y statusowe i czy posiada aplikację mobilną.
Słuchaj kupujących w Internecie
Zorientuj się, jaką firmę kurierską najczęściej wybierają kupujący w Internecie. Śledź fora, szukaj opinii i przeglądaj publikacje branżowe. Łatwo można tam znaleźć informację, że już kilka lat z rzędu jedną z najchętniej wybieranych form dostawy jest dostawa do Paczkomatu InPost. Według badania Kantar TNS z 2019 roku aż 74% kupujących zamawia do Paczkomatu. Błędem byłoby więc nie zaoferowanie swoim klientom takiej formy dostawy.
Siłą rzeczy powyższe rady mają charakter ogólny - każdy sklep ma przecież inne potrzeby i inne możliwości. Rady te są jednak punktem wyjścia do zaawansowanych negocjacji z firmami kurierskimi. Dobry wybór kuriera może przesądzić o powodzeniu nowopowstałego biznesu.