Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy

  • Dodano: 2018-08-14 21:30

Rozpoczęły się procedury odbiorowe trzeciego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Inwestycja jest już praktycznie na ukończeniu. Jeżeli odbiory przejdą pomyślnie, to kierowcy z nowej drogi będą mogli korzystać już we wrześniu. To aż trzy miesiące przed pierwotnym terminem zakończenia inwestycji. Do budowy ponad 1,4 km odcinka drogi wykorzystano ok. 1 mln ton ziemi oraz kruszywa. Natomiast przy budowie nowego wiaduktu nad ul. Kokota wykorzystano 2 tys. m³ betonu i ponad 200 ton stali.

– Aktualnie trwają jeszcze ostatnie roboty wykończeniowe i montażowe oraz związane z organizacją ruchu drogowego. Zakończą się one jeszcze w sierpniu. Równolegle rozpoczęliśmy już procedurę odbiorów przebudowywanej infrastruktury technicznej. Natomiast na początku września chcemy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie całego odcinka - wylicza prezydent Grażyna Dziedzic.

Władze Rudy Śląskiej liczą, że zostanie ono wydane do końca przyszłego miesiąca i nowy odcinek trasy N-S będzie przejezdny trzy miesiące przed planowanym terminem.

Budowa trzeciego odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmowały też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego. Wybudowany został również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Wykonano także sieć kanalizacji deszczowej. W ramach inwestycji powstało również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonano bariery ochronne oraz oznakowanie pionowe i poziome. Przebudowane zostały też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidowały z budową drogi. We wrześniu przeprowadzone zostaną także nasadzenia drzew i krzewów. Całość robót budowlanych budowy trzeciego odcinka trasy N-S kosztowała 53,8 mln zł, z czego ponad 44,8 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.

Co ciekawe, drogowcy podczas budowy trasy N-S przeprowadzili nietypową operację przeniesienia ponad 70-tonowego żelbetowego schronu sprzed II wojny światowej, który kolidował z budowaną drogą. Drogowcy przetransportowali go o 20 metrów i osadzili w nowej lokalizacji.

- Po przeniesieniu kapsuły cały obiekt został przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostało wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika – tłumaczy Maciej Szczyrbowski z firmy Drogopol, która realizuje inwestycję w Rudzie Śląskiej.

Z pewnością ciekawym elementem nowej inwestycji w Rudzie Śląskiej jest tablica interaktywna, która zamontowana została nad pasami jezdni nowego odcinka tuż przed wiaduktem.

- Będzie ona automatycznie wyświetlała informacje o warunkach pogodowych i tym samym pojawiać się będą odpowiednie ostrzeżenia np. o mgle, gołoledzi, czy śliskiej jezdni. Ponadto służby miejskie będą mogły także samodzielnie zamieszczać komunikaty. W ten sposób będzie można ostrzec kierowców przed utrudnieniami czy innymi zdarzeniami drogowymi – tłumaczy Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów.

Po oddaniu do użytku trzeciego odcinka trasy N-S, do zrealizowania całości trasy na odcinku od DTŚ do autostrady A4 pozostanie ostatni etap. Chodzi o odcinek od ul. Kokota do zjazdu na autostradę. Jego długość wyniesie 1,7 km. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł drogowy z ul. Bielszowicką. Dodatkowo przebudowany zostanie odcinek ul. Bielszowickiej od skrzyżowania z ul. Wiejską do skrzyżowania z ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. Trasa N-S kończyć się będzie w rejonie ul. Mostowej. Tam połączona zostanie z ul. 1 Maja. Miasto posiada już dokumentację projektową tego odcinka, a jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Szacunkowa ich wartość wynosi ok. 185 mln zł. Również i na ten etap budowy trasy N-S miasto pozyskało fundusze europejskie. W tym przypadku chodzi o 110 mln zł.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

– Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wyniesie prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część możemy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy


Źródło: UM Ruda Śląska

Komentarze (29)    dodaj »

  • biel

    Jak najbardziej. Powinni posadzić drzewa tak jak przy Górnośląskiej (tylko kilka w miejsce wyciętych). Ostatnio jednak w naszym mieście modne jest wycinanie. W parku powyżej skrzyż. Kokota z DTŚ poznaczone są piękne drzewa do wycięcia. Ciekawe komu one znów przeszkadzają.

  • Iks

    Ulica Kokota nie krzyżuje się z DTŚ... :-)

  • Olo

    Dyć pod wiaduktem też jest cień...

  • Kierowca

    NS-ka bardzo się przyda, zmniejszy się ruch na ul. 1-go Maja. A wie może ktoś kiedy wyleją asfalt na ul. Katowickiej i kiedy poprawią wysepki na Westerplatte bo ktoś to rozkopał a teraz od kilku tygodni nic tam się nie dzieje ?

  • Kowalski

    Jasne że zmniejszy się kosztem zabranych ogródków działkowych. I znowu ważniejszy człowiek a nie środowisko . Kiedyś ta ważność zaprowadzi ludzi do zagłady i to będzie najpiękniejszy dzień

  • ...

    Rondo? Serio? Chyba ktoś nigdy nie jeździł tamta drogą. Zły pomysł.

  • Iks

    A jaki jest lepszy Twoim zdaniem?

  • Mieszkanka

    Dziękuje bardzo redakcjo, ze nie dodaliście mojego komentarza. Widać, ze żyjemy w ciemnogrodzie z cenzura. Co do komentarza. Światła. Czy ludzie tu myślą? Po cholerę przekopywać drogę i utrudniać życie ludziom, gdy wystarczy postawić głupie światła. Mało nam rond? W Tychy chcemy się bawić? A nie, przepraszam. W Tychach przynajmniej o zieleń dbają. Wstyd mi za to miasto

  • Iks

    A co masz przeciw (dobrze wykonanym) rondom? Najbardziej "sprawiedliwe" skrzyżowanie i nadzwyczaj bezpieczne. Przez rondo nie da się przejechać 100km/h, a przez skrzyżowanie z czerwonym światłem tak. Drogę przekopać i tak trzeba, bo słupy z sygnalizatorami są połączone podziemnymi kablami. Poza tym, tak lubisz przeprawiać się podczas wyjazdu z Magazynowej przez nieczynne tory tramwajowe? Utrzymanie ronda też jest chyba tańsze niż skrzyżowania z sygnalizacją...

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również